2006 május 21-én, azon a szerelmes éjszakán, mikor megfogant,
szólt hozzám először és köszöntött engem gondolatban: Itt vagyok! Elalvás előtt
megemlítettem a férjemnek, Zsoltinak, hogy már „hárman vagyunk”, mire ő csak
nevetett és azt mondta, nem megy ez olyan könnyen!
Attól a pillanattól kezdve azonban én fokozottan figyeltem
ez egészségemre és sokat gondoltam Rá, mert éreztem velem van, s végül nekem
lett igazam.
Az éjszaka után nem sokkal elmentem a dokimhoz, azzal, hogy
várandós vagyok, vizsgáljon meg, de ő mosolygott és azt mondta nem „lát még
semmit” jöjjek vissza pár hét múlva. Akkor azonban már egy két csíkos
terhességi teszttel a birtokomban mentem el hozzá, és hallottam meg az első
valódi bizonyítékát, első valódi dallamát a létezésének: Zsombor szívhangját!
Így már nem csak velem, hanem az egész világgal is tudatta, hogy érkezik!
Leírhatatlan élmény volt!
Valójában születése óta, sőt fogantatása pillanatától
„beszélt velem”. Mindig tudtam és éreztem a gondolatait, mintha a beszéd
természetellenes lett volna számára. A pszichikus kommunikációhoz képest, melyet
alkalmaz, valóban esetlen, durva és pontatlan. Nem is frusztrálta és a mai napig
sem frusztrálja, hogy nem tud még megfelelően beszélni.
Hihetetlen sokáig kellett várnom arra, hogy emberi szavakkal
is kifejezze magát, hogy hajlandó legyen arra, legalább az én kedvemért, hogy
megpróbálkozzon vele.
Úgy éreztem, hogy nincs "akadályoztatva "a beszédben, hanem
egyszerűen nem érdekli, nincs szüksége rá!
Olyan nehezére esett Zsombinak a beszédtanulás, mintha ez
lenne az első „testet-öltése” a Földön, és teljesen idegen lenne számára ez a
közlésforma. Idegen, haszontalan és érthetetlen.
Számos eszközzel próbáltam megértetni vele, hogy a metakommunikáció,
és a telepátia, amit velünk használ nem lesz elégséges a világban ahhoz, hogy
megértesse magát és kifejezze, mit szeretne. Látva a logopédusok és
gyógypedagógusok beszédindításra vonatkozó hasztalan próbálkozásait, s miután
ők feladták, három éves korától komolyan elkezdtem saját módszereket kitalálni
és kifejleszteni annak érdekében, hogy Zsombit rávegyem a beszédre.
Az első, amit megfigyeltem nála,
hogy a fokozott érzékszervi ingereket kiváltó események keltik fel az
érdeklődését, így a beszédre is ekképp motiváltam.
Ha magnóra vettem volna azokat a
hangokat, amiket kiadtam annak érdekében, hogy felkeltsem az érdeklődését,
bizonyára nagy sikert arattam volna egy kabaréműsorban.
Mit bántam én, hogy bolondnak
tartanak, ha egyszer működött? Zsombi elkezdett figyelni rám és arra, mit is
akarok tulajdonképpen!
Idővel segítségül hívtam a velünk
élő állatokat, mint figyelemfelkeltő „eszközöket”. Annak ellenére, hogy sokszor
elvesztette érdeklődését irántuk, jó néhány percig fel tudtam használni a
közelségüket arra, hogy megtanítsam „hogyan beszélnek az állatok”.
Ezzel Zsombi elkezdett hangutánzó szavakat
használni! Megtettük az első, a legnehezebb lépést!
Azóta is nagyon hálás vagyok
nekik azért, amilyen türelemmel, szeretettel és elfogadással fordultak a kisfiam
felé.
A következő lépcsőfokhoz a főnevek tanulásához olyan
környezetre volt szükségem, ami lehetővé tette azt, hogy kizárólag egymásra
tudjunk koncentrálni. Ahol én is száz százalékban rá tudtam figyelni és ő is
elég nyugodt, harmonikus, relaxált állapotban volt.
Így elkezdtünk minden nap kirándulni, s a természet
bizonyult a legmegfelelőbb „tanteremnek”! Semmi zavaró tényező, vagy zaj, csak
az elmélyült figyelem a növények, az állatok és a környezet szépségei iránt.
Mivel séta közben alaposan megfigyelt mindent, és a folyamatos testmozgásnak és
nyugodt környezetnek köszönhetően az idegrendszere is „terhelhető” volt,
elkezdtem tanítani. Még mindig a régi módszerem szerint, dalolva, trillázva,
brummogva és zümmögve magyaráztam a külvilág dolgait.
Nézd lepke! L E P K E! A lepke így repül: sssssssssss…. L E
P K E! R E P Ü L! ssss…- és próbáltam
széles mozdulatokkal imitálni a mozdulatot, a történést és felkelteni a
figyelmét.
Ebben a nyugodt környezetben én váltam a legingerlőbb
dologgá számára! Nyertem! Érdekelte, amit csinálok!
Emlékszem, körülbelül két éve gyakoroltam már ezt a
módszert, mikor egy őszi gesztenyegyűjtés alkalmával a fóti gyermekvárosban
észrevett egy chipses zacskót a földön. Felkapta, rám nézett és felkiáltott:
„Kukába!” Odarohant a kukaként felállított hordóhoz és beledobta!
Nehezen tudom megfogalmazni micsoda áttörés volt ez
számunkra! Önálló gondolatról, önálló helyzetfelismerésről adott
tanúbizonyságot, és arról, hogy ebben a kisfiúban jóval több van, mint ami látszik! Végre ki akarta fejezni magát! Örömmel kapkodta fel a
gesztenyéket és mondta: Gesztenye:
táskába, majd megfogott egy eldobott szemetet és ragyogó arccal vitte a
hordóhoz: Kukába!
Ez új lendületet adott nekem. Ekkor csináltam meg neki a
gyermekmeditációs hanganyagot (amit azóta is imád hallgatni), ekkor kezdtem
számára megfelelő meséket írni, és mondani, melyek teljesen mások, mint amiket
gyermekmeseként ismerünk. Ezekben főként azokat a szavakat használom, amiket
biztonsággal ismer, és mindig újabb, a szövegkörnyezetből könnyen megérthető
ismeretlen szóval egészítem ki. Ezek a mesék általában kedvelt élethelyzetekről
szólnak, unalomig ismételt mondatokkal és mondókákkal, melyekkel szófordulatokat és rövid kifejezéseket tanult meg.
Ezek mellett továbbra is lejátszottam neki éjszaka az
általam felvett mantrákat, melyeket mind a beszédindításhoz vettem fel.
Minden elalvása után „beszélgettem vele”, elmondtam neki,
hogy ő milyen egyedi, csodálatos és megismételhetetlen, hogy én mennyire
szeretem és mennyire bízom a képességeiben. Elmondtam neki, hogy napról napra
egyre okosabb, egyre ügyesebben beszél és egyre sikeresebben kommunikál az ovis
társaival. Minden este mást emeltem ki és hangsúlyoztam abból, és sokszor már
másnap szóltak az óvónők, hogy Zsombi bizony új dologgal rukkolt elő:
bekapcsolódott egy mondókába, vagy játszott a társaival! Mindig épp azzal, amit
előző éjjel „megbeszéltem” a szellemével éjszaka .
Olyan csodák ezek!
Öt éves kora körül eljött az idő, mikor már meg akarta velem
osztani mi jár a fejében.
Ilyenkor maga elé meredt, mosolygott, mintha filmet nézne,
majd elkezdett ebbe a filmbe bekapcsolódni, s mintegy pantomimként eljátszotta
nekem mire gondol. Úgy örült, mikor
felismertem, hogy mit mutatott nekem. Ma már rákérdezhetek, hogy mit
„lát éppen” és sokszor én is bekapcsolódom, ha szavakkal is kommentálja, és ez
kifejezetten motiválja. Varázslatos érzés, hogy végre a teljes csöndből és
„süketségből” kiszakadva mint egy külföldi, kézzel-lábbal és egy alap
szókinccsel meséli el nekem az életét!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése