Ma olvastam az alábbi cikket és rögtön az jutott eszembe, hogy valamilyen formában itt a helye a blogban.
Ugyan nem én írtam és nem Rólunk szól, de mégis csak rólunk...
Fogadjátok szeretettel!
forrás: vasarnapihirek.hu
Szerző: Szabó Kata | Megjelent a 2012. november 18.-i lapszámban
Az elmúlt évtizedek pedagógiai tapasztalataival teljesen
szembemegy az oktatás jelenleg folyó átalakítása Vekerdy Tamás
gyermekpszichológus szerint. A most épülő rendszer leginkább a
diktatúrák iskolájára hajaz majd, miközben a gyermekek egyre kevesebb
hasznos tudást sajátíthatnak el a sok felesleges információ között
elveszve.
Németh András Péter felvétele
– Foglalkozik valaki a
gyerekkel is? A közoktatás átalakítása kapcsán sok szó esik iskoláról,
fenntartóról, önkormányzatról, tanárról és még több az oktatási
kormányzatról, de milyen hatással lesz mindez a gyerekekre?
–
Ezzel pillanatnyilag, a jelszavak ellenére, nem törődik senki. Sokszor
mondják, hogy nézd meg a 85 éves bácsit, aki mindenre emlékszik, amit
tanult, te meg most jöttél ki a gimnáziumból, és már nem emlékszel
semmire. Az érettségizettek 20 és 30 éves koruk között 9 százalékára
emlékeznek annak, amit tanultak, úgy, hogy azt alkalmazni is tudják. A
bácsi azért tudhat még mindig „mindent”, mert sokkal kevesebbet tanult,
és a kevés, de jól strukturált információ orientál és maradandó. Ezzel
szemben a hatalmas mennyiségű ömlesztett információ dezorientál és
felejtésre ítélt. A kerettantervekben pedig sok és nem a gyerekekre
szabott anyag van, amik nem alkalmasak arra, hogy a diákokhoz igazán
közel kerüljön például a természettudomány. Magyarországon régi
probléma, hogy mondjuk, a molekuláris kémiából indul ki az oktatás, nem a
mindennapi életből, például a főzésből, ami számukra is megfogható. Azt
a benyomást keltjük a gyerekben, hogy a világ érthetetlen és unalmas,
holott a világban sok minden érthető és érdekes. Pokorni Zoltán is
helyesen jegyezte meg, hogy zsúfoltak és ezért teljesíthetetlenek a
tantervek. Ebből az következik, hogy a pedagógusok le fogják darálni az
anyagot, mert számon fogják kérni rajtuk, miközben tudjuk, hogy fontos
lenne időt szakítani a beszélgetésre a diákokkal. Pedig a legfrissebb
vizsgálatok szerint a következő évtizedekben akár betanított munkás lesz
valaki, akár egyetemi tanár, az alapfokú iskolázásban öt alapvető
készséget kell elsajátítani; az írást, olvasást, elemi számolást,
számítógép-kezelést és az angol nyelvet. A tantárgyak persze kellenek,
mert ott találkozik az autonóm tanári személyiség az autonóm gyermeki
személyiséggel, miközben együtt rácsodálkoznak a világ nyilvánvaló
titkaira. Nem arra valók a tantárgyak, hogy „letanítsuk” az anyagot,
mert azt elfelejtik. Az a baj, hogy most nem az a fő kérdés, hogyan
vezessük el a gyermeket a világhoz, hanem az, hogy mi mit akarunk neki
elmondani. Mérei Ferenc azt mondta, kétféle iskolarendszer van, a
gyerekközpontú és az intézményközpontú, az első a demokráciák iskolája, a
második a diktatúráké, amely megmondja, hogy ki legyél, milyen legyél
és mit csinálj. Most ez utóbbit építik. Az ilyen iskola állampolgárokat
nem tud nevelni, csak alattvalókat.
– Mi lehet a túlszabályozás oka? A kormány nem bízik a pedagógusokban?
–
Bennük sem. Bizalmatlan mindenkivel, úgy általában az emberekkel, az
állampolgárokkal szemben. Az iskola katasztrófája, ha elmegy az
ideológia irányába. A magyar iskola romlása az ideológiákkal kezdődött
az I. világháború, majd 1948–49 után. Az 1980-as évektől aztán sokat
javult minden egyéb híreszteléssel szemben; minden a rendszerváltás után
következő kormány pártpolitikai hovatartozásától függetlenül tovább
javította az iskola helyzetét. Azt is szokás mostanában emlegetni
például, hogy a gyerekek az elmúlt évtizedekben felejtettek el olvasni,
ezzel szemben már 1972-ben volt egy felmérés, ami kiderítette, hogy a
magyar diákok súlyosan el vannak maradva az értő olvasásban. Később a
PISA-felmérések hatására változtattak az oktatáson és a magyar gyerekek
az elmúlt 6-7 évben az európai legutolsó ötödből a legelsőbe kerültek.
Elindult egy fordulat a pedagógiai gondolkodásban, ami megfelelt a
világtendenciáknak. Ennek a sarokpontjai a minél tovább iskoláztatás, a
képességek fejlesztése, és a gyermeki individualitás kibontakoztatása,
az életkorhoz szabott pedagógiai módszerekkel. Megszaporodtak és
sikerrel dolgoznak az önkormányzati, alapítványi, egyesületi és egyházi
alternatív iskolák is, létrejöttek azok az intézmények – tanodák, a
„második esély” iskolái –, amelyek nem hagyják kihullani a gyerekeket az
oktatásból. Ha valóban a nemzeti felemelkedés útját keressük, az csak
erre vezethet, nincs más lehetőség. Ehhez képest a mostani intézkedések
mind visszalépést jelentenek, és ha én is demagóg szeretnék lenni, azt
mondanám: nemzeti katasztrófa felé haladunk. Nem lehet így gúzsba kötni a
gyereket és a tanárt, nem igaz, ez hogy eredményre vezet. A jelenlegi
elméleteket megfogalmazók az Ilku- (Kádár-), Rákosi-féle centralizált
iskolát szeretik, és gyűlölik a megindult reformfolyamatokat.
–
És el lehet törölni egyetlen tollvonással a megindult fejlődést az
oktatásban? Hiszen ugyanazok a pedagógusok fognak az osztálytermekben
ülni.
– Eddig az volt a baj,
hogy a közoktatás a legnehezebben mozduló rendszerek egyike és a pozitív
törekvésekkel szemben ez nagy akadály volt. Most lehet, hogy ez erénye
lesz a rendszernek, és a pedagógusok úgy gondolkodnak majd, mint a
Kádár- rendszerben: mondjon akárki akármit, behúzom az ajtót, és azt
csinálom, amit akarok. De az biztos, hogy a pedagógusok körében azok
fognak megerősítést nyerni, akik nem a gyereket, valamint az ember és a
világ nyílt megismerését tekintik elsődlegesnek, hanem a felülről jött
utasítás végrehajtását.
– Szükséges egyáltalán, hogy az ország összes iskolája ugyanúgy működjön, és ugyanazt tanítsák, ugyanazokban az óraszámokban?
–
A tanterv elvileg azért is kell, hogy biztosítsa az iskolák közötti
átjárhatóságot. Erre egykori főnököm, Mihály Ottó egy vitában némileg
felindultan azt mondta egyszer: az az iskola, amelyik három hét alatt
nem tudja biztosítani a bármelyik másik iskolából jött gyereknek, hogy
beilleszkedjen, magáról állítja ki a legnagyobb szegénységi
bizonyítványt. Nem igaz, hogy ha nincs tanterv, kitör a káosz.
Vizsgálták a kérdést és kiderült: azonos kultúrkörbe tartozó tanárok
tanterv nélkül is „azonos” anyagot tanítanak, ami a leglényegesebb
kérdéseket, a súlypontokat illeti. Magyarországon senkinél nem fog
kimaradni például Petőfi vagy Arany János. A tantervközpontú gondolkodás
nem más, mint eszköz a központi hatalom érvényesítésére.
– Ha az ország összes iskolájában ugyan az a követelmény, mit tehet a szülő, ha látja, hogy a gyermeke nem tud ennek megfelelni?
–
Fogalmunk sincs, mennyi másféle iskola tud majd megmaradni. Talán
semennyi. Biztos lesznek jó tanító nénik és jó igazgatók, akiknek az
iskolájában a rájuk erőltetett szabályokat cinkos módon megszegik. Ilyen
volt a Kádár-rendszerben is, például a Madách Gimnáziumban, ahova
jártam, és ahol az igazgató kiállt a placcra és kiáltozta a
pártpropagandát, közben a kulisszák mögött mentette a gyerekeket és a
tanárokat. Emellett persze alternatíva lehet az otthoni oktatás is, ahol
sokkal rövidebb idő alatt sokkal hatékonyabban lehet tanulni.
– Ez azonban nem jelenthet megoldást a hátrányos helyzetű, szegény családokból érkező gyerekek számára.
–
Azt is hallottuk, hogy ez a rendszer az esélyegyenlőség megteremtése
érdekében jön létre és az állam mindenütt egyformán gazdagon ellátó
fenntartó lesz. Miközben az iskolaszerkezet úgy alakul át, hogy eleve
kizárja az esélytelenebbeket. Magyarországon a gyerekek magukkal hozott
társadalmi különbsége az iskolázás minden évével nő, míg az északi vagy
nyugati államokban minden iskolai évvel csökken. Ez a tendencia fog most
tovább erősödni. Az iskola eleve kizárólag olyan verbális képességekre
épít – az intelligenciák sokszínűsége helyett –, amelyekkel csak az
úgynevezett „jobb” családokból származók rendelkeznek. Most itthon újra
lehet buktatni elsőben, így aki eleve hendikeppel érkezik az iskolába,
rögtön kap egyet a fejére, és még lejjebb nyomják, mint ahol volt. Pedig
tudjuk a buktatásról, hogy az ismétlés nem hozza feljebb a gyereket,
megmarad az osztálya egyik legrosszabb tanulójának. Nem erre van
szükség, hanem a differenciált oktatásra! Sokan nem értik, de nem csak a
teljesítményeket kell összemérni, azt kell nézni, hogy az adott gyerek
mennyit hozott ki a saját képességeiből. Mert a legtöbb, amit az iskola
adhat a 2000-es évek úgynevezett rezílienciakutatásai szerint
(rezíliencia = rugalmasság, ellenállóképesség az életben), az az
önértékelés, öntudat, önérzet, annak átélése, hogy „képes vagyok”
valamit megcsinálni. Ezért a jó iskola kérdése nem az, hogy „lássuk, mit
nem tudsz”, hanem, hogy „mit tudsz”, a te sajátos képességeid (és az
intelligenciák legalább nyolcféle formája) szerint.
–
Mekkora problémát okoz a gyerekeknek, ha érzékelik, hogy az iskolában
valami nincs rendben, ha a tanár mást és máshogyan tanít, mint ahogy az a
tankönyvben írva van?
– A
képmutatás, amelyre most elég nagy a kereslet, katasztrófa a gyerek
számára. Ő a láthatatlan antennáival úgyis tökéletesen érzékeli a vele
együtt élő felnőttek belső állapotait, de nagyon megterheli és
megzavarja, ha nem azt mondják ki, amit éreznek, gondolnak.
– Jövőre már erkölcstant is tanítanak majd az iskolákban. Mit tehet a szülő, ha a gyerek olyasmit hall, amivel ő nem ért egyet?
–
Az erkölcstanoktatás egy totálisan szakszerűtlen elgondolás. Egyrészt
megengedhetetlen módon színvallásra kényszeríti a szülőket, hogy
tartoznak-e egy elismert egyházhoz. Ez roncsoló és sérti az emberi
jogokat. Másrészt a mese az egyetlen hatékony etikai oktatás a
kisgyerekek számára, mert abban van jó és rossz, a legkisebb királyfi
megküzd a sárkánnyal, vagyis felveszi a harcot a rossz ellen. Van benne
élet és halál, igazmondás és hazugság, vagyis minden, ami egy etikai
világképhez tartozik. Később ezt a funkciót tölti be a monda, a
mitológia. Minden humán tárgyban etikai oktatás folyik, ha nem célozzuk
meg direkt módon. Ha kilóg a lóláb az már baj, mert mint Goethe mondja:
„Az ember észreveszi a szándékot, és lehangolódik”. Ha komolyan
gondoljuk, hogy etikát kell oktatni a gyerekeknek, azt is lehet jól,
érdekesen csinálni. De ha csak az ideológiai elszánások vannak, akkor
nem kell a szakmaisággal foglalkozni és így hatástalan lesz.
–
Ha mindezt, amit ön elmondott, pedagógiai szempontból már évtizedek óta
tudni lehet, miért hozhatnak mégis olyan intézkedéseket, amelyek ezzel a
tudással teljesen szembe mennek?
–
A jobb- és baloldali szakemberek egyaránt tudják, hogy mit kellene
tenni, mégsem az történik. Mert nem arról van szó, hogy miként lesz jobb
Magyarországnak. Az úgy tűnik, hogy a hangoztatott jelszavak ellenére
senkit nem érdekel. Az emberben gyanú ébred: csak az érdekli az
intézkedőket, hogy hogyan tudják egy gombnyomással irányítani a több
mint egymillió gyereket, a kétmillió szülőt és a 150 ezer pedagógust.
Nem érdekesek a szakmai érvek, csak a hatalom koncentrációja.
Ellenzékben minden párt tudja, hogy az oktatásra érdemes pénzt költeni,
mert ez a gazdaság hosszú távú érdeke, de ha kormányra kerülnek, ezt a
pártok elfelejtik. Ne legyenek kétségeink, a Fideszben is vannak sokan,
akik elborzadva nézik az oktatásban történő eseményeket… és viszont: a
baloldalon is sokan centralizálnák az oktatást. Ezekben a nagy
rendszerekben valódi, üdvös, a nemzetet felemelő változás csak akkor
következhet be, ha a pártok kiveszik a csatározások terepéről – és a
hatalmi és propagandaszférából – az iskolaügyet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése