Hogy hogyan motiváljak egy olyan
gyermeket, akiben nyoma sincs becsvágynak, büszkeségnek, birtoklási vágynak,
tehát sem a dicséret, sem a szép szó, sem a jutalom nem motiváció számára,
igencsak feladta a leckét számomra.
Egy Nietzsche idézetre bukkantam a
minap, ami elindított bennem egy gondolatmenetet s ez ihlette ezt a
bejegyzésemet.
Nietzsche szerint abban a percben,
amikor az addig szabadon élő ember legelőször társadalomban, a közösség
ellenőrzése és a többi ember kényszere alatt tudja magát, az a lélek
születésének pillanata. Hamvas Bélával értek egyet, aki ezt az idézetet úgy
módosította, hogy ez a pillanat nem a lélek, hanem az Éntudat, az individuális
én születése.
Az ember „halhatatlan lelke”,
szelleme vagy ha úgy tetszik Isteni énje
örök lény. Ellentétben az individuális
ÉN-nel, ami itt, az anyagi
természetben keletkezett.
Mi elvágyódunk az Isteni, „közös
éntudatba”, miközben az ilyen szabad lelkeket (mint Zsombor is) bebörtönöznénk
az individuális Én káprázat világába.
Fontosabb figyelnem azt a
mindennel egylényegű életérzést, melyet Zsombor mutat nekem, addig még, amíg
nem rántom bele teljesen az általunk „életnek” nevezett mája-képzeletvilágába.
Itt él mellettem, itt lüktet a közvetlen közelemben mindaz,
amit el szeretnék érni.
Az a fajta tisztaság, éberség, jelenlét, érzékenység, ami benne Isteni
adomány, bennem elcsökevényesedett emlék.
Mernem kell megélnem ezt vele és
nem engedni a világ szándékának, hogy ő is „egy hangyává váljon a bolyban”.
Zsombor úgy él, ahogy Hamvas Béla
jellemzi az Isteni Ének életét:
„A nyílt létben (így hívja az Isteni Ének létét) a lények életközösségben élnek, nincs tulajdon, törvény, becsvágy, önzés,
hiúság.”Ahogy ezeknek a
tulajdonságoknak csíráját sem tudom felfedezni a fiamban.
A zárt életben (abban a számszárában, melyet mi, individuális ének életnek hívunk) a lények magányban élnek, minél zártabb az élet, a magány annál nagyobb
és annál hatalmasabb a tulajdon ösztöne, a törvény hatalma, a becsvágy és a
hiúság ingere és az önzés aktivitása. De annál nagyobb a félelem, a tájékozódás
annál bizonytalanabb, a kábaság annál súlyosabb.”
Szerintem szemléletbeli tévedés
fogyatéknak tekinteni az autizmust. Nem
fogyaték, hanem felfokozott érzékenység.
Fogyatékosságuk kizárólag a mi érték vesztett világunk mulandó és sokszor értelmetlen törvényeinek megértésében
van.
„Normális státuszunknál” fogva magasabb rendűnek képzeljük magunkat,
mégis értetlenül állunk az Ő világuk előtt. Fogalmunk sincs miben élnek, mégis
meg akarjuk változtatni azt az életteret, vagy ki akarjuk rángatni őket onnan.
Milyen jogon?
(hasonlatképp: ) Nem furcsa, hogy
mi a „felsőbbrendű faj" egyetlen vakkantást sem értünk a kutyáink csaholásából,
ők viszont több száz emberi szót képesek megtanulni? Mi, a felsőbbrendű faj
kiváló egyedei…?
Fikarcnyit sem vagyok jobb a
többi aggódó szülőnél, hisz nevelési módszerem nagy részét nekem is a félelem
vezérli.
Félek beengedni őt saját fajtársai képzelt világába: a társadalomba.
Félek, hogy fel kell készítsem
őt. Szem elől veszítem, hogy a Jóisten a
számára lehető legjobb módon készítette fel őt ennek az életének
megtapasztalására.
Nem látok tisztán, ezért nem is
dönthetek jól. Próbálom érezni, amit érez és minél teljesebben megtapasztalni a
jelenvalót.
Pillanatokra felébredek ebből a kollektív álomból, mintha az
Istenazonosság esszenciáját lelkem egy kis borostyánkőbe merevítve elraktározta
volna nekem segítségül.
Ilyenkor ragadok tollat és írom a
blogot: hánykódásaimat az anyaság tengerén.
Hérakleitosz szerint „a sokat tudás semmire sem tanít meg”.
Talán éppen ezért élem én meg
másként az autizmust, mert nem a tudomány eredményeiből próbáltam tájékozódni, hanem
az emberiség történetét kutattam, kutatom.
Másra fordítottam a figyelmem és
az energiáimat. Nem a tudomány szűkös ismereteinek bűvöletében köröztem, mint
az éjjeli lepke a lámpa körül, hanem teljesen más megvilágításból, globálisan,
sőt szellemi eredetétől indulva kerestem a választ.
A szakemberek által előre
vetített prekoncepciók Zsombor állapotával kapcsolatban –számomra egyáltalán
nem meglepő módon- nem bizonyultak sors-beteljesítő jóslatnak.
A tudás helyett a több érzést szerettem
volna megtapasztalni és ez adta nekem azt a sokakat megbotránkoztató
világlátást, ami ebből a blogból kiviláglik.
Célom továbbra sem az autizmussal
kapcsolatos anyagi tudás megszerzése, hanem a szellemi kvalitás emelése.
„Mert az életnek lágynak,
passzívnak kell lenni –érzékenynek- intenzíven érzékenynek, hogy a lét isteni
erőit be tudja fogadni.” (Hamvas Béla)
„A csecsemő: puha, gyenge,
A haldokló: Kemény, erős.
A sarjadzó fü és fa: lágy, erőtlen,
A korhadó: szívós, erős.
A kemény és erős: pusztuló,
A puha és gyenge: fakadó.
Elvész a fényes hadsereg.
A felnőtt fatörzs megreped.
A kemény, erős: alámerül,
A puha, gyenge: felülkerül.”
(Lao Ce: Tao Te King)
Minden gyermek: áldás. Fel kell
ismernünk miképpen hoz tanításokat az életünkbe!
Kétségem sincs afelől, hogy
Zsombor az én Mesterem.
Lénye által döbbenek rá a
legnagyobb tanítások üzenetére.
Hamvas szerint: „A Mester nem aktív. A Mester eszköz. A
személyében és személyével megidézett isteni erők eszköze. Szakrális lény, aki
által az univerzális lét nyilatkozik meg.”
…
’A Mester nem volt tökéletes ember. A hibátlanság és tökéletesség az
ostoba ember álomképe.
A Mester ember volt, az emberi lét minden jelével.
A szép, nagy, világos, megnemesedett élet nem a tökéletességen, hanem a
megszenteltségen múlik.”
Örüljetek neki, és használjátok
ki, hogy ezek a Mesterek Benneteket választottak tanítványul!
Alább Zsombi sajátos látásmódjából kaphattok ízelítőt, az általa egy vidéki tanyán készített képek segítségével :
3 megjegyzés:
Jók a képek, az önarckép meg egyenesen MENŐ :-D
Csodálatos dolog kamerákat adni gyermekek kezébe. A képek, amiket ők csinálnak rámutatnak a lényegre. A gyermeki tisztaságon keresztül látott lényegre. Beállítás, tanult kompozíció, photoshop és társai nélkül. Köszönet a képekért.
Milyen érdekes, hogy két Daróczi/Y kommentelt :-)
Megjegyzés küldése